Vrije tijd - cultuur & sport

Cultuur

Kunst en cultuur, inclusief de amateurkunsten en het socio-culturele werk zijn belangrijke domeinen waar mensen hun talenten kunnen ontwikkelen, zichzelf kunnen ontplooien en elkaar kunnen ontmoeten. Een open, divers en aansprekend aanbod, op maat van Kuurne en met focus op kwaliteit, is belangrijk.

Onze prioriteiten:

1. Betaalbare infrastructuur blijven aanbieden voor verenigingen, amateurkunsten en kunstenaars. We onderzoeken in welke mate kerkgebouwen hierin kunnen faciliteren.
  2. We zetten in op een duurzaam evenementenbeleid. We ondersteunen organisatoren via coaching richting herbruikbare bekers, tegengaan van zwerfvuil, recyclage van afval, gebruik van zonne-energie, … Dit kan uitgebreid worden naar jeugdhuizen en verenigingen.

Korte en lange termijn:

1. Continuering van het jaarlijks cultuuraanbod door samenwerking van de vrijetijdsdienst met de verenigingen, inclusief een divers zomeraanbod doorheen de gemeente (niet enkel de kiosk op het marktplein). We houden in ons aanbod ook rekening met mensen met een beperking.
  2. We streven naar gelijkheid in participatie inzake cultuur (bijvoorbeeld Ezelinnendag, LGTBQ+, activiteiten rond inclusie en diversiteit om de niet-traditionele Kuurneraar te bereiken). Hierbij kan gedacht worden aan iets vergelijkbaars als ‘KortRIJK aan culturen’.
  3. We houden rekening met de directe en indirecte impact van beleid en uitgaven op de situatie van vrouwen en mannen. We monitoren bijvoorbeeld de toegang tot vrijetijdsactiviteiten (sport, jeugd, cultuur) voor (jonge) mannen en (jonge) vrouwen.
  4. Kunst in de publieke ruimte: een landmark aan Vlaspark, het inrichten van rondpunten (bij het binnenrijden van Kuurne vanuit Lendelede en Harelbeke).
  5. We faciliteren contactloos betalen tijdens evenementen.
  6. Na 900 jaar Kuurne moeten we alle materiaal centraliseren. Er moet beter beheer zijn van de heemkunde en meer linken naar archivering en de geschiedenis van Kuurne (het lokale DNA).
  7. Kuurne zet in op de ondersteuning van cultuur in de meest brede betekenis (van schilderkunst tot urban culture, …). We ontwikkelen en stimuleren kansen voor lokaal talent.

Onze prioriteiten:

1. We zetten mensen aan tot beweging. We ondersteunen daartoe clubs, via samenwerking met het Sociaal Huis, voor de dag van de sportclub. We zetten  sportpasactiviteiten op de woensdagnamiddag verder, organiseren niet-club gebonden activiteiten vanuit de gemeente (aquagym, yoga, …). We ondersteunen particuliere initiatieven in het kader van sport, voeding en gezondheid.
  2. We richten meer sportveldjes (petanque, kubben, …) in op bepaalde woonwijken.

Korte en lange termijn:

1. We blijven investeren in sportinfrastructuur (nieuw/onderhoud) als ontmoetingsplaats voor sporters.
  2. In de nieuwe sporthal van de school geven we plaats aan niet-club gebonden sportactiviteiten. De sporthal wordt maximaal in gebruik gezet.

Andere standpunten

Mobiliteit

Wat is jouw + voor Kuurne?

Klaar om het verschil te maken? Sluit je vandaag nog aan en laat jouw stem tellen! Samen kunnen we bouwen aan een betere toekomst voor Kuurne. Ontdek onze standpunten en maak deel uit van de verandering die we willen zien.