Kuurne heeft een grote variatie aan eigen patrimonium, al is dit niet helemaal aangepast aan de hedendaagse normen. We gaan voor minder (oude) gebouwen en gebruiken de bestaande/nieuwe efficiënter. Verenigingen die gebruik maken van patrimonium dat verkocht wordt, begeleiden we naar een nieuwe plaats. Geld dat uit deze verkoop komt, wordt gebruikt om investeringen in de kerngebouwen te financieren. Realisaties op vlak van patrimonium gaan gepaard met aandacht voor verkeersveiligheid, handel, horeca en aangenaam wonen.

Onze prioriteiten:

1. Kuurne restaureert erfgoed Roterij Sabbe in samenwerking met Leiedal. Er wordt gezocht naar een externe invulling.
  2. We kiezen voor het behoud van een intergemeentelijk recyclagepark, voor tenminste de gratis fracties.

Korte en lange termijn:

1. De kerk van Sint-Pieter wordt in samenspraak met het kerkbestuur/pastorale eenheid tot een multifunctionele, duurzame ruimte uitgebouwd. Er komt plaats voor onze verenigingen en er kan nog steeds aan bezinning gedaan worden.
  2. We blijven investeren in de kerkgebouwen van Sint-Michiel en Sint-Katrien als gebedsplaatsen.
  3. De Hoeve van de Walle wordt gerenoveerd (conform de duurzame, energiezuinige wooneisen) in functie van kunst en cultuur, via publiek-private samenwerking, private initiatieven (erfpacht). Hierbij wordt de toegankelijkheid voor minder mobiele mensen sterk verhoogd. Er is ook aandacht voor de oevers van visvijver. De regie blijft in handen van de gemeente.
  4. Kuurne blijft investeren in het bestaande zwembad zodat dit minstens open kan blijven tot 2030. Daarnaast worden via bovenlokale samenwerkingen mogelijke pistes voor een nieuw zwembad uitgewerkt.
  5. Gemeentegebouwen, zoals Wijzer, worden optimaal gebruikt. Op bepaalde tijdstippen kunnen dit working-hubs worden, plekken voor flexibele vergaderingen, pop-up shops, plekken voor starters, buitenschoolse activiteiten …
  6. Den Tap krijgt een bestemming.
  7. Gezien de strategische locatie in het centrum en de nabijheid van het Vlaspark blijft de pastorie in regie van de gemeente. Er wordt een open of sociale invulling gezocht (eventueel via publiek-private samenwerking).
  8. De sporthal in het Sportpark krijgt een onderhoud met het oog op het aanpakken van betonrot en het aanbrengen van isolatie.

Andere standpunten

Goed & slim bestuur

Oud & jong

Wat is jouw + voor Kuurne?

Klaar om het verschil te maken? Sluit je vandaag nog aan en laat jouw stem tellen! Samen kunnen we bouwen aan een betere toekomst voor Kuurne. Ontdek onze standpunten en maak deel uit van de verandering die we willen zien.