Goed & slim bestuur

Een slimme gemeente zoekt naar oplossingen voor sociale en maatschappelijke problemen met de inzet van data en nieuwe technologieën. Op basis van goede data kunnen betere en onderbouwde beslissingen genomen worden. 

  1. De gemeentebelastingen worden niet verhoogd.
  2. We willen burgers meer betrekken bij ideeën, projecten en beslissingen van de gemeente (=participatie). Dit kan op verschillende manieren: een bevraging, maar ook budgetgames en burgerbegrotingen. Er is transparantie over de mate waarin rekening gehouden wordt met opmerkingen van burgers en terugkoppeling naar wie deelnam. Er wordt gezocht naar burgers uit verschillende gemeenschappen. Ruim 400 inwoners gaven bij de burgerbevraging al aan dat ze in de toekomst nog hun mening willen geven over beleidsthema’s of projecten.
  3. Mits 100 handtekeningen kan een burger rechtstreeks een vraag stellen aan de gemeenteraad.
  4. We beogen een jaarlijkse primaire energiebesparing van 3%. Personeelsleden worden actief betrokken bij sociale innovatie door uitdagingen (bijvoorbeeld energiebesparing) op te pakken of creatieve ideeën aan te brengen.
  5. Gemeentelijke belastingen voldoen aan een aantal fundamentele criteria: sociaal rechtvaardig, stimulerend, transparant en efficiënt. 
  6. Het is nodig om de schuldevolutie en de evolutie van de investeringsruimte gezamenlijk op te volgen. We zorgen ervoor dat de schuldenlast onder controle blijft door het exploitatieresultaat op peil te houden. Zo moeten we de schuldenlast niet doorschuiven naar de volgende generatie.
  7. Wij laten geen enkele kans liggen om, op alle mogelijke terreinen, subsidies voor de gemeente te verwerven.
  8. Om nieuwe projecten helder voor te stellen aan betrokkenen of belangstellenden, maken we gebruik van 3D-visualisaties.
  9. Een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) kan worden opgelegd aan iedereen die in Kuurne overlast veroorzaakt. Via die weg willen we drugs, (gender)geweld, agressie, vandalisme, snelheidsovertredingen, … tegengaan. Veiligheid is een kwestie van ‘meer blauw op straat’, maar ook van verantwoordelijke burgers.
  10. De wijkagenten blijven het eerste aanspreekpunt voor onze inwoners.
  11. We ondersteunen gerichte acties van het brandweerkorps om Kuurnenaren warm te maken om vrijwilliger te worden bij de brandweer.
  12. Samen met de brandweer wordt maximaal gewerkt op preventie.
  13. De werking van het Rode Kruis Kuurne wordt gewaarborgd. Het RK wordt betrokken in de bewustmaking van de burger om aandacht te hebben voor veiligheid en gezondheid. We bouwen de aanwezigheid van AED verder uit.
  14. 30,6% van de huishoudens in Kuurne bestaat uit één persoon. Beleidskeuzes worden daarom ook afgetoetst op de impact van alleenstaanden. 
  15. We onderzoeken of en met welke datastrategie we werken. De datastrategie helpt ons op te bepalen welke data we moeten verzamelen om beleidsbeslissingen te nemen. Het kan hierbij gaan over mobiliteit, veiligheid, … Data verzamelen doen we zelf of in samenwerking met externe partners (andere gemeenten, Leiedal, …). 
  16. Door het gebruik van artificiële intelligentie maken we digitale dienstverlening gemakkelijker. Via Leiedal is er mogelijkheid voor ‘Semantische Zoek’: de zoekmachine begrijpt de betekenis achter de woorden zodat het gebruik van exacte woorden niet per se nodig is. Ook een virtuele assistent is een mogelijkheid. 
  17. We onderzoeken de uitbouw van een digital twin samen met Leiedal.

Andere standpunten

Communicatie & participatie

Oud & jong

Wat is jouw + voor Kuurne?

Klaar om het verschil te maken? Sluit je vandaag nog aan en laat jouw stem tellen! Samen kunnen we bouwen aan een betere toekomst voor Kuurne. Ontdek onze standpunten en maak deel uit van de verandering die we willen zien.